تاریخچه اسپرسو

اسپرسو در زبان ایتالیایی به معنای (سریع) است.اسپرسو در واقع نوعی قهوه غلیظ است؛که با عبور آب نزدیک به جوش و با فشار زیاد از بین پودر قهوه بدست می آید.
لوییجی بتزرا که صاحب یک شرکت تولیدی بود در سال 1903 اولین دستگاه اسپرسو را اختراع کرد.
او با ایده ایجاد فشار در فرآیند دم کردن قهوه زمان دم کشیدن قهوه را کاهش داده و نام اختراع خود را دستگاه قهوه اسپرسو گذاشت.میزان کافئین موجود در اسپرسو با توجه به میزان حجم از سایر نوشیدنی ها بیشتر است. به طور مثال: یک اسپرسو 60 میلی لیتری دارای 80 تا 150 میلی گرم کافئین است اما در یک قهوه معمولی با حجم 240 میلی لیتر میزان کافئین 95 تا 200 میلی گرم است.
هرکدام از دستگاه های قهوه ساز دارای روش دم آوری متفاوتی از قهوه هستند به همین دلیل طعم قهوه های متفاوتی را بدست می آورند.در واقع مدت زمان دم آوری و دمای آب جوش همچنین فشار بخار از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر طعم قهوه است.
در طول زمان مکانیزم کارکرد اسپرسو ساز ها سیر تکاملی داشته است این روند در چهار دسته قرار می گیرند:

  1. اسپرسو ساز با نیروی بخار
  2. اسپرسو ساز با نیروی پمپ
  3. اسپرسو ساز با نیروی اهرم
  4. اسپرسو ساز با نیروی هوا پمپ

انواع اسپرسو ساز ها

 روش کار اسپرسو ساز با نیروی بخار

در این دستگاه آب موجود در مخزن پس از به جوش آمدن باعث ایجاد بخار زیادی می شود؛این امر باعث ریخته شدن آب در داخل مخزن قهوه شده و اسپرسو سریع آماده می شود.
تنها مشکل این نوع دستگاه در میزان فشار وارده شده بر قهوه است. یعنی این روش فقط به میزان  1 تا 1.5 بار فشار بخار ایجاد می کند؛در حالی که فشار استاندارد برای تهیه اسپرسو 9 بار است.

روش کار اسپرسو ساز اهرمی

در این نوع دستگاه ها برای تهیه اسپرسو باید از قدرت دست های خود استفاده کنید.
در این دستگاه،باریستا تمام تنظیمات و مراحل کار را انجام می دهد.درصورتی که برای تهیه یک قهوه نیاز به عصاره گیری بیشتری باشد،می توان به وسیله تغییر و تنظیم فشار طعم متفاوتی از قوه را ایجاد کرد؛این امر باعث ایجاد خلاقیت در طعم قهوه می شود.

اسپرسو ساز پمپی

این نوع سیستم تهیه قهوه در دهه 60 میلادی ارائه شد.طریقه کارکرد این دستگاه به شکلی است که آب نزدیک به نقطه جوش توسط یک پمپ الکترونیکی به داخل محفظه ای برای دم کشیدن قهوه منتقل می شود و از طریق این پمپ تنظیم میزان فشار نیز راحت تر می شود.
دستگاه های پمپی به سه شکل در بازار وجود دارند.

  1. دستگاه پمپی نیمه اتوماتیک
  2. دستگاه پمپی اتوماتیک
  3. دستگاه پمپی سوپر اتوماتیک

اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک

در دستگاه های نیمه اتوماتیک،آسیاب کردن قهوه،اندازه گیری،مشخص کردن مقدار قهوه در هر فنجان و تنظیم زمان برای ساخت اسپرسو کاملا دستی است؛اما هدایت آب به صورت خودکار انجام می شود.

اسپرسو ساز اتوماتیک

تفاوت این دستگاه با اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک این است که در این مدل از دستگاه آب به صورت خودکار متوقف می شود و نیازی نیست تا برای جلوگیری از سر ریزشدن قهوه مدام در کنار آن باشید.
بیشترین کاربرد این دستگاه در کافی شاپ ها است.

اسپرسو ساز سوپر اتوماتیک

اسپرسو ساز های سوپر اتوماتیک،تمام مراحل مربوط به تهیه قهوه را به صورت خودکار انجام می دهند.
این دستگاه دانه های قهوه را آسیاب می کند.میزان مشخص برای هر فنجان را مشخص می کند و در محفظه مورد نظر فشرده می کند.برای کار با این دستگاه ها لازم است تا فقط دکمه مربوطه برای خارج شدن اسپرسو را فشار دهید تا عمل عصاره گیری انجام شود.

میزان فشار (Bar) در اسپرسو ساز

در اسپرسو ساز ها هرچه میزان فشار بیشتر باشد آب بیشتر بر قهوه اثر خواهد گذاشت و عطر طعم قوی تری از قهوه را بدست می آورد.
فشار 9 بار بهترین فشار برای عصاره گیری قهوه با دستگاه های اسپرسو ساز (صنعتی) است.
اسپرسو ساز های خانگی از نظر ساختاری با دستگاهای صنعتی متفاوت هستند و از نظر قدرت نیز ضعیف تر هستند به همین جهت برای این که همان تاثیر دستگاه های صنعتی را بر قهوه بگذارند،باید مقدار فشار بیشتری را بر قهوه اعمال کنند؛به همین دلیل میزان فشار مطلوب برای دستگاه های اسپرسو ساز خانگی بیشتر از 15 بار است.

خواص و فواید قهوه اسپرسو

جدول ارزش غذایی یک فنجان اسپرسو معادل 60  گرم

ماده غذایی مقدار
کالری ۵.۴
کافئین ۱۲۵.۵ میلی‌گرم
چربی کل ۰.۱ گرم
چربی اشباع ۰.۱ گرم
چربی ترانس ۰
چربی چنداشباع‌نشده ۰.۱ گرم
چربی تک‌اشباع‌نشده ۰
کلسترول ۰
سدیم ۸.۲ میلی‌گرم
کربوهیدرات کل ۱ گرم
فیبر رژیمی ۰
شکر ۰
پروتئین ۰.۱ گرم
ویتامین D ۰
کلسیم ۱.۲ میلی‌گرم
آهن ۰.۱ میلی‌گرم
پتاسیم ۶۸.۱ میلی‌گرم

خواص و فواید نوشیدن قهوه اسپرسو

  1. کاهش وزن

کافئین موجود در اسپرسو باعث تحریک دو هورمون اپینفرین و نورپینفرین شده و به سلول دستور شکستن چربی ها برای تامین انرژی را می دهند.همچنین کافئین به نوعی مهارکننده طبیعی اشتها است یعنی تا زمانی که کافئین در بدن شما باقی ماده کمتر از قبل احساس گرسنگی می کنید.(مصرف بیش از حد این نوشیدنی نیز می تواند زیان آور باشد.)

  1. حس نشاط و بهبود خلق و خو

مولکول های کافئین موجود در اسپرسو به گیرنده های دوپامین مغز شما چسبیده و تاثیر حس مثبت و سرزندگی در فرد شود.

  1. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

کافئین موجود در قهوه می تواند در کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری ها تاثیر گذار باشد که یکی از این بیماری ها دیابت نوع 2 می باشد.

  1. بهبود عملکرد سیستم گوارش

کافئین موجود در اسپرسو باعث تحریک و حرکت عضلات روده شده و همین امر موجب هضم بهتر و راحت تر غذا می شود.

  1. سلامت دهان و دندان

اسپرسو دارای خواص آنتی باکتریایی است و علاوه بر کنترل باکتری های بد موجود در دهان می تواند لایه های شکل گرفته روی دندان را نیز از بین ببرد و همچنین باعث جلوگیری از تجمع باکتری ها در روی دندان می شود.

مضرات نوشیدن قهوه

نوشیدن مقادیر بالای قهوه می تواند عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد.

  1. بی قراری
  2. اضطراب
  3. مشکلات خواب
  4. سردرد
  5. افزایش ضربان قلب
  6. ناراحتی معده
  7. لرزش عضلات

افرادی که حساسیت زیادی نسبت به قهوه دارند باید باید مصرف این نوشیدنی را کاهش داده و یا به سراغ قهوه بدون کافئین باشند.
برای افرادی که به منظور کاهش وزن از قهوه استفاده می کنند اضافه کردن شیرین کننده های مصنوعی و خامه به قهوه می تواند می تواند باعث آسیب به سلامتی و همچنین روند کاهش وزن شود.
یکی از نکات مهم دیگر این است که در هنگام بارداری باید مصرف قهوه را محدود کنید؛ زیرا مصرف بی رویه کافئین در دوران بارداری باعث افزایش احتمال سقط جنین،تولد زودهنگام وناهنجاری های بعد از تولد خواهد شد.

آنچه باید مورد قهوه ساز و اسپرسو ساز بدانید!

 تفاوت قهوه ساز و اسپرسو ساز

نحوه عملکرد در قهوه ساز و اسپرسو ساز با یکدیگر متفاوت است.در اسپرسو ساز آب تقریبا جوش،با فشار زیاد از بین قهوه عبور کرده و این فشار باعث غلظت بیشتر و عصاره قوی تری از قهوه می شود؛اما در قهوه ساز قهوه با آب داغ مخلوط شده و به آرامی از طریق یک فیلتر از دستگاه به صورت چکه ای خارج می شود.
میزان کافئین موجود در اسپرسو تهیه شده با اسپرسو ساز بسیار بیشتر از تهیه قهوه در قهوه ساز است.
یکی از مزیت های تهیه قهوه در اسپرسو ساز،سرعت تهیه قهوه در این دستگاه است.

تاثیر درجه آسیاب مناسب قهوه بر کیفیت

درجه میزان آسیاب قهوه بر طعم و عطر آن تاثیر فراوانی دارد.درجه آسیاب زمانی اهمیت پیدا می کند که سطح تماس آب با قهوه در روش ها و دستگاه های مختلف متغییر است؛به همین منظور باید در مقدار آسیاب قهوه در مورد بیش از حد عصاره گیری یا کم عصاره گیری دقت داشت.

درجه آسیاب قهوه برای اسپرسو ساز خانگی

مدت زمان عصاره گیری و میزان فشار در دستگاه های اسپرسو ساز خانگی نسبت به مدل های صنعتی و نیمه صنعتی کمتر است؛به همین دلیل بهترین درجه آسیاب قهوه متوسط تا درشت است؛اما در مورد اسپرسو ساز هایی که دارای فشار بیشتری هستند و به شکلی نیمه صنعتی محسوب می شوند باید درجه آسیاب ریزتر باشد.

آیا درجه آسیاب برای قهوه دمی و اسپرسو فرقی دارد؟

بله؛در دستگاه اسپرسو ساز به دلیل سرعت بالا و فشار زیاد در زمان عصاره گیری و تهیه قهوه شما نیاز به درجه آسیاب ریزتری خواهید داشت.

کاپوچینو چیست؟

در شهر وین اتریش واژه کاپوزینر تقریبا از سال 1805 رواج یافت که به معنای قهوه همراه با شکر و خامه بود.
معنای کلمه کاپوچین در ایتالیا روپوش یا بالا پوش می باشد؛یکی از دلایل انتخاب این واژه شباهت رنگ قهوه ای روشن وتیره لباس فرقه ای از مسیحیت به نام کاپوچین نام این نوشیدنی گرم را کاپوچینو گذاشتند.

تفاوت هات چاکلت،موکا،کاپوچینو و لاته

موکا یا کافی موکا در واقع یک شکلات داغ قوی با یک شات اسپرسو و شیر است.در تهیه موکا از قهوه اسپرسو و شکلات داغ به یک اندازه استفاده کرده و به اندازه یک پنجم شکلات داغ و اسپرسو به آن شیر داغ اضافه می کنند.
به نوشیدنی داغی که از شیر گرم،پودر کاکائو و شکلات رنده شده تهیه شده باشد،هات چاکلت می گویند.
درواقع کاپوچینو از سه قسمت تشکیل شده است. ابتدا یک شات اسپرسو سپس یک شات شیر جوشیده و در پایان یک شات شیر کف کرده.
قهوه لاته نیز از سه لایه:
1.اسپرسو،2.یک و نیم شات شیر جوشیده،3.نیم شات شیر کف کرده تشکیل شده است. تنها تفاوت کاپوچینو و لاته در نیم لایه فوم شیر جوشیده است و همچنین فنجان لاته کم بزرگتر از فنجان کاپوچینو است.

راهنمای خرید دستگاه اسپرسو ساز خانگی

1.فشار مناسب برای تهیه اسپرسو ساز ؟

میزان فشار در تهیه یک اسپرسو اهمیت بالایی دارد.دستگاه از طریق فشار بر قهوه باعث تشکیل هاله ای کرم رنگ در روی قهوه می شود که به (کرما)معروف است. کرما درواقع روغن موجود در قهوه است که این خود دلیل بر کیفیت بالای قهوه نیز هست.هرچه میزان فشار بیشتر باشد آب بیشتر بر قهوه تاثیر گذاشته و عطر و طعم قوی تری از قهوه را استخراج می کند.
در اسپرسو ساز های صنعتی بهترین میزان فشار برای تهیه اسپرسو 9 بار است اما در دستگاه اسپرسو ساز خانگی به دلیل ضعیف تر بودن و تفاوت ساختاری برای تاثیر گذاری بهتر آب برروی قهوه این فشار نباید کمتر از 15 بار باشد.

  1. استفاده آسان از دستگاه

نکته دیگر در تهیه یک دستگاه اسپرسو کاربری ساده  و اتوماتیک بودن دستگاه است به شکلی که بتوانید به راحتی با انتخاب قهوه مورد نظر با دستگاه کار کنید.

  1. خدمات پس از فروش اسپرسو ساز

برای خرید یک اسپرسو ساز گزینه ای را انتخاب کنید که دارای خدمات پس از فروش و ضمانت باشد؛زیرا هر دستگاهی ممکن از پس از مدتی خراب شود پس انتخابی داشته باشید تا مجبور نشوید پس از خرید یک دستگاه و مشکل در دستگاه آن را دور بیاندازید.

بالا بردن عمر اسپرسو ساز

  • به دلیل بالا بودن قیمت این دستگاه ها پس از خرید با رعایت نکات لازم عمر مفید اسپرسو ساز خود را افزایش دهید.
  • در ابتدا پس از خرید دستگاه دفترچه راهنما و مطالب مختلف در مورد اسپرسو ساز خود را مطالعه کنید تا در صورت بروزر مشکل اقدام لازم را انجام دهید.
  • در صورت بروز اشکال در دستگاه به هیچ وجه سعی نکنید تا خودتان دستگاه را تعمیر کنید و با مرکز خدمات پس از فروش شرکت سازنده تماس بگیرید.
  • برای درست کردن قهوه در دستگاه به هیچ وجه از آب معدنی استفاده نکنید؛ زیرا به دلیل بالا بودن املاح موجود در آب رسوب و خرابی در دستگاه خواهد شد.
  • بهترین آب برای استفاده آب های آشامیدنی شرکتی می باشند.
  • در ابتدای استفاده از دستگاه خود حتما از محافظ برق استفاده کنید؛زیرا نوسانات برق،باعث آسیب به اسپرسو ساز شما خواهد شد.
  • پس از عصاره گیری از قهوه حتما پورتافیلتر را از هدگروپ جداکنید؛زیرا باعث می شود پس از مدتی واشر هدگروپ شما خراب شده و از کناره های پورتا فیلتر قهوه به بیرون نشت کند.
  • شما در صورتی اجازه قهوه گرفتن از اسپرسو ساز را دارید،که از نازل بخار استفاده نکرده باشید،یا درصورتی که هم بخار دستگاه را خارج کرده باشید و هم نازل را خنک کرده باشید.
  • برای تهیه اسپرسو،از آب گرم در دستگاه استفاده نکنید.
  • هد دستگاه را به صورت روزانه تمیز کنید.
  • از اسپرسو ساز خانگی برای تهیه حجم زیاد قهوه استفاده نکنید؛استفاده طولانی و پیوسته از دستگاه ممکن است باعث آسیب به اسپرسو ساز شود.

معرفی دستگاه اسپرسو ساز 20 بار کاخلر

دستگاه اسپرسو ساز کاخلر جهت استفاده خانگی طراحی و تولید شده است.
این دستگاه دارای توان 1400 وات و ولتاژ ورودی 220 ولت بوده همچنین با ظرفیت مخزن آب 1.2 لیتر،مخزن شیر 400 میلی لیتر و توان فشاربخار20 بار توانایی تهیه انواع قهوه از قبیل اسپرسو سینگل،دابل،لته و کاپوچینو را دارد.
این دستگاه دارای سینی ضد چکه بوده و در مواقعی که درون سینی آب و قهوه جمع شود به راحتی قابلیت جداسازی و تمیز کردن را دارد؛همچنین دارای نازل بخار کف ساز برای فوم شیر،تهیه لته و کاپوچینو می باشد.
برای تمیز کردن خودکار در این دستگاه،بعد از باز کردن پرتافیلتر با قرار دادن یک فنجان در محل قرار گیری آن دکمه تمیزکننده خودکار را فشار داده و دستگاه را تمیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
Translate »