ظروف تفلون آیا مضر هستند یا خیر؟ + راهنمای خرید بهترین تفلون

folder_openدسته‌بندی نشده
commentبدون دیدگاه

فهرست مطالب

مقدمه

تفلون… انتخابی مطمئن برای آشپزی

تفلون چیست و آیا آشپزی با آن بی خطر است؟

ظروف تفلون ساخته شده قبل از سال 2013 ممکن است سمی باشند

به دنبال ظروف آشپزی بدون PFOA باشید

بهترین جایگزین های طبیعی ظروف نچسب

بهترین ماهیتابه های نچسب

نحوه انتخاب تابه نچسب

کاملا آلومینیومی

هسته آلومینیومی با صفحه فولادی که به پایین متصل شده است

هسته آلومینیومی که به طور کامل در فولاد ضد زنگ محصور شده است

چگونه ماهیتابه های نچسب را آزمایش کنیم؟

موارد سرخ کردنی، نیمرو و املت: غذاهای نچسب کلاسیک

پنکیک همه چیز را آشکار می کند!!!

دوام پوشش های نچسب

راهنمای سریع مراقبت از ظروف نچسب

راهنمای بیشتر….

سوالات متداول در مورد ماهیتابه های نچسب

تابه نچسب چقدر باید دوام بیاورد؟

چه زمانی باید تابه های نچسب خود را دور بریزید؟

آیا تفلون و ظروف نچسب خطرناک هستند؟

آیا سرامیک بهتر از تفلون است؟

آیا ظروف فلزی، ظروف نچسب را خراب می کنند؟

و در آخر…

*ما کاخلر هستیم*

 

 

مقدمه

برخی ظروف نچسب ممکن است که حاوی PFOA های مضر باشند. این جمله را به یاد داشته باشید!! اگر این پرسش در ذهنتان مدت هاست که نقش بسته که آیا استفاده از ظروف نچسب مضر است یا خیر، باید بگوییم که پاسخ تا حدی مثبت می باشد. در اکثر تفلون ها، یک ماده مضر وجود دارد که باید بگوییم درباره آن بحث زیاد است. اگر بخواهیم از نقطه نظر کارشناسان مربوطه صحبت کنیم، آنها معتقد هستند که ظروف نچسبی که قبل از سال 2013 ساخته شده اند (که در ادامه به آن می پردازیم) مضر هستند اما خبر خوب این است که خرید ظروف نچسب جدید (یعنی از سال 2013 به بعد) معمولاً درصد مضر بودن آنها بسیار پایین تر آمده است. کاخلر

سرویس قابلمه تفلون کاخلر
سرویس قابلمه تفلون کاخلر

تفلون… انتخابی مطمئن برای آشپزی

ظروف نچسب یا تفلون یک انتخاب محبوب برای خانم های خانه دار است. نکته مهم این است که غذا مانند سایر مواد فلزی به قابلمه ها و تابه های پوشیده شده با تفلون نمی چسبد، بنابراین به راحتی می توان مثلا پنکیک را برگرداند یا تخم مرغ پخته شده را از کف ماهیتابه ها جدا کرد. تمیز کردن ظروف نچسب نیز بسیار آسان است و معمولاً شستن این ظروف با یک اسفنج نرم هم بیش از چند ثانیه طول نمی کشد.

اما وقتی صحبت از مضر بودن یا نبودن ظروف نچسب تفلون به میان می‌آید، برخی اطلاعات کلیدی وجود دارند و ما در اینجا همه ی آن‌ها را برای شما بررسی میکنیم.

PTFE چیست؟

در اینجا می خواهیم تحقیق خودمان را در مورد تفلون در مقابل PTFE با بررسی دقیق تر از آنچه که PTFE در واقع وجود دارد آغاز کنیم. همانطور که می دانید، پلی تترا فلوئورواتیلن یک پلیمر مصنوعی است که از دو عنصر ساده تشکیل شده است. کربن و فلوئور این ماده از تترافلوئورواتیلن (TFE) مشتق شده است و دارای برخی خواص منحصر به فرد است که آن را به یک ماده مفید در طیف گسترده ای از کاربردها تبدیل می کند. موارد زیر از خواص بالای آن است:

  • نقطه ذوب بسیار بالا : با نقطه ذوب حدود 327 درجه سانتیگراد، شرایط بسیار کمی وجود دارد که PTFE در اثر حرارت آسیب ببیند.
  • آبگریز : مقاومت آن در برابر آب به این معنی است که هرگز خیس نمی شود و در پخت و پز، پانسمان زخم و موارد دیگر مفید است.
  • از نظر شیمیایی بی اثر است : اکثر حلال ها و مواد شیمیایی به PTFE آسیب نمی رسانند.
  • ضریب اصطحکاک کم : ضریب اصطحکاک PTFE یکی از کمترین ضریب های جامد موجود است، به این معنی که هیچ چیز به آن نمی چسبد.
  • استحکام خمشی بالا : توانایی خم شدن آن، حتی در دماهای پایین، به این معنی است که می توان آن را به راحتی روی سطوح مختلف بدون از دست دادن یکپارچگی اعمال کرد.

یک ماده بسیار مفید

همه این خواص منحصر به فرد به این معنی است که PTFE یک ماده بسیار مفید است و به طور گسترده در کار های خانگی و تجاری استفاده می شود. احتمالاً در خانه خود PTFE دارید! یعنی لایه روکش اکثر ظروف نچسب شما از این ماده هستند یا در فرش ها و پارچه های شما مقاومت در برابر لکه ایجاد می کنند. همچنین ممکن است آن را در لاک ناخن، تیغه های برف پاک کن و ابزارهای حالت دهنده مو هم پیدا کنید.

در شرایط دیگر، PTFE یک محصول مفید برای پوشش داخلی لوله های حامل مواد شیمیایی خورنده یا مواد بسیار داغ است. به دلیل ماهیت خنثی آن که باعث می شود برای بدن مضر نباشد، با موفقیت در ساخت قطعات مصنوعی بدن هم استفاده شده است. حتی از آن می توان در روان کننده ها هم استفاده کرد و حتی در ساخت بمب اتم برای آب بندی واشرهای نگهدارنده اورانیوم استفاده کرد.

تفلون چیست و آیا آشپزی با آن بی خطر است؟

تفلون نام تجاری یک ماده شیمیایی مصنوعی به نام پلی تترا فلوئورواتیلن است که در بسیاری از محصولات خانگی از پوشش های سیمی گرفته تا محافظ پارچه و ظروف آشپزخانه نیز استفاده می شود. نکته مهم در مورد تفلون این است که در صورت مصرف یا جذب در بدن بی خطر است اما نگرانی هایی که در مورد مضر بودن ظروف تفلون وجود دارد بیشتر مربوط به گذشته است.

ظروف تفلون ساخته شده قبل از سال 2013 ممکن است سمی باشند

همه این مسائل برای بسیاری از تولیدکنندگان کافی بود تا تولید پوشش های نچسب با استفاده از PFOA را در حدود سال 2002 متوقف کنند. اما تفلون با استفاده از PFOA تا سال 2014 به طور رسمی در ایالات متحده ممنوع نشد. اروپا آن را در سال 2008 ممنوع کرد. این بدان معناست که اگر شما ظروف نچسب تفلون قبل از سال 2013 را دارید این احتمال وجود دارد که حاوی PFOA باشد. معمولاً طول عمر متوسط ​​یک تابه نچسب 9 سال است، اما اگر مطمئن نیستید، احتمالاً بهتر است هر قابلمه یا ماهیتابه ای با روکش تفلون را جایگزین ظروف قدیمی خود کنید.

*پیشنهاد میکنیم مقاله ساندویچ ساز را هم مطالعه کنید*

به دنبال ظروف آشپزی بدون PFOA باشید

در مورد خرید ظروف آشپزی ارزان یا بدون برند بسیار محتاط باشید، به خصوص اگر در کشوری زندگی میکنید که استفاده از این ظروف ممنوع نیست.

خبر خوب این است که ظروف نچسب بدون PFOA ارزان هستند، بنابراین دلیلی وجود ندارد که آنها را با هر چیزی که ممکن است حاوی این ماده شیمیایی باشد عوض نکنید. در حال حاضر اگر قصد خرید اینگونه ظروف را دارید ما انواع سرویس قابلمه 14 پارچه شرکت کاخلر را به شما پیشنهاد میکنیم.

بهترین جایگزین های طبیعی ظروف نچسب

اگر می‌خواهید تفلون و قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های نچسب مبتنی بر مواد شیمیایی را به طور کلی کنار بگذارید، جایگزین‌های نچسب طبیعی‌تری وجود دارد.

  • ظروف سرامیکی
  • ظروف چدن
  • ظروف فولادی کربنی
  • سرویس قابلمه های کاخلر

بهترین ماهیتابه های نچسب

ماهیتابه های نچسب چندان مورد تمجید آشپزهای کاربلد یا در برخی صفحات مجلات لوکس قرار نمی گیرند، اما نگاه که کنیم میبینم که این ظروف، برای درست کردن املت یا نیمرو ساده، مرغ گریل شده برای سالاد سزار یا درست کردن پنکیک بسیار مفید هم هستند.

ظروف نچسب  ممکن است به دلیل ناتوانی در گرم شدن به اندازه  فولاد ضد زنگ یا چدن امتیازاتی را در نظر منتقدان از دست بدهند، اما در نقطه مقابل، قابلمه‌ها و تابه‌ها، ظرف چند ثانیه تمیز می‌شوند و نیاز به نگهداری بسیار کمی دارند. این کیفیت همچنین باعث می‌شود ماهی‌تابه‌های نچسب برای افرادی که تازه آشپزی می‌کنند با احتمال بسیار کمتری برای پختن بیش از حد تخم‌مرغ یا سوزاندن سینه مرغ، مواجه باشند.

سرویس قابلمه تفلون کاخلر
سرویس قابلمه تفلون کاخلر

نحوه انتخاب تابه نچسب

شما سه گزینه اساسی برای تجزیه مواد اصلی ماهیتابه نچسب خود دارید. هر سه نوع ماهیتابه دارای روکش نچسب هستند. این پوشش ها عمدتاً از یک فلوروپلیمر مصنوعی به نام پلی تترا فلوئورواتیلن یا PTFE ساخته می شوند. تفلون یک نام تجاری آشنا برای این ماده نچسب است که احتمالاً نام آن را شنیده اید. برخی از تولیدکنندگان تابه ارزان از پوشش های کمتری از PTFE استفاده می کنند و بنابراین سریعتر فرسوده می شوند. این چیزی است که در زیر PTFE وجود دارد که اهمیت بیشتری دارد و بسته به نیازهای آشپزی شما و نوع اجاقی که استفاده می کنید، یکی ممکن است برای شما بهتر از بقیه باشد. فروشگاه کاخلر

کاملا آلومینیومی

تابه های نچسب کاملاً آلومینیومی عالی هستند زیرا سبک و ارزان هستند — ماهی تابه های نچسب عمر کوتاهی دارند — اما ساختاری که با فولاد ضد زنگ سخت عرضه می شود را ندارند. آنها سریعتر از سایر تابه ها گرم می شوند زیرا آلومینیوم یک رسانای قوی است اما روی سطوح القایی کار نمی کند.

هسته آلومینیومی با صفحه فولادی که به پایین متصل شده است

با یک صفحه فولادی ضد زنگ که به ته آن چسبانده شده است، تابه شما احتمالاً استحکام بیشتری خواهد داشت، بنابراین اگر زیاد آشپزی می کنید، نباید به این راحتی فرورفتگی در آنها پدیدار شود. این تابه ها عالی هستند زیرا روی اجاق های القایی کار می کنند. نکته منفی این است که آنها کمی سنگین تر و به طور کلی گران تر هستند.

هسته آلومینیومی که به طور کامل در فولاد ضد زنگ محصور شده است

این دسته از ظروف مشابه موارد فوق است با این تفاوت که صفحه فولادی ضد زنگ هسته آلومینیومی را کاملا احاطه کرده است. این تابه ها همچنین با عناصر گرمایش القایی کار می کنند، اما در کل وزن بیشتری دارند و اغلب گران نیز دارند.

چگونه ماهیتابه های نچسب را آزمایش کنیم؟

چند تست ساده روی تابه های نچسب برای اندازه گیری حرارت یکنواخت، صافی سطح و همچنین خواص نچسب هر ماهیتابه و توانایی آزاد کردن غذا وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

موارد سرخ کردنی، نیمرو و املت: غذاهای نچسب کلاسیک

اولین و مسلماً مهم‌ترین آزمایش به ما نشان می‌دهد که هر ماهیتابه چقدر غذاهای چسبناک از جمله تخم‌مرغ و پنکیک را در خود می گیرد. در حقیقت، همه ماهی تابه ها تخم مرغ ها را به خوبی در طول این آزمایش از سطح آزاد کردند.

پنکیک همه چیز را آشکار می کند!!!

بعد از اینکه یک تابه سرد را با یک فنجان مایه پنکیک پر میکنید، حرارت را روشن کنید و اجازه دهید دو دقیقه بپزد. به طور معمول، همه خمیر پنکیک را قبل از گرم شدن تابه اضافه می‌کنن، اما در اینجا می‌خواهیم خمیر به طور یکنواخت پخش شود و قبل از پختن در تابه بنشیند تا واقعاً ببینیم که چگونه می شود.

دوام پوشش های نچسب

باید بگوییم که در این مورد برای ارزیابی پیچیدگی هایی وجود دارد. در نهایت، شما می‌خواهید که پوشش نچسب تا زمانی که با آن آشپزی میکنید دوام بیاورد، اما واقعاً فقط با استفاده مداوم در طول زمان می‌توانید آن را اندازه‌گیری کنید؟ طبق تجربه و همچنین نظر کارشناسان، ماهیتابه های نچسب، بین 3 تا 4 سال قبل از اینکه واقعاً شروع به خراب شدن کنند، دوام خواهند داشت.

راهنمای سریع مراقبت از ظروف نچسب

  • هرگز نباید از ظروف فلزی بر روی تابه های نچسب استفاده کنید زیرا باعث خراشیدگی و خراش روی روکش می شوند و باعث می شوند ظرف خیلی سریعتر خاصیت نچسب بودن خود را از دست بدهد.
  • اسپری های جدیدی که برای پخت و پز آمده اند نیز برای تابه های با روکش PTFE توصیه نمی شود. می تواند در طول زمان منجر به ایجاد فیلمی شود.
  • هنگام پخت و پز با تابه نچسب، از حرارت زیاد استفاده نکنید. دمای سوزان به سطح حساس تفلون آسیب می رساند.

راهنمای بیشتر….

  • همیشه تابه نچسب خود را با دست بشویید. برخی از ماهیتابه ها از نظر فنی “قابل شستشو در ماشین ظرفشویی” هستند، اما قرار دادن آنها در معرض آب داغ و مایع ظرفشویی برای مدت طولانی، سطح نچسب را به مرور زمان فرسایش می کند. به علاوه، تابه های نچسب باکیفیت معمولاً برای تمیز شدن بیش از چند دستمال مرطوب نرم با اسفنج مرطوب و آب داغ نیاز ندارند.
  • نگهداری صحیح ظروف نچسب نیز بسیار مهم است. اگر می‌خواهید آن را روی هم قرار دهید، از  جداکننده‌های لاستیکی یا نمدی برای محافظت از پوشش نچسب استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد ماهیتابه های نچسب

تابه نچسب چقدر باید دوام بیاورد؟

اگر به درستی از آن مراقبت کنید (بدون استفاده از سیم، فقط شستن دست)، یک تابه نچسب معمولی باید حدود 4 یا 5 سال دوام بیاورد تا اینکه شروع به فرسودگی کند و خاصیت نچسب خود را از دست بدهد. اگر بیش از 3 بار در هفته از ماهیتابه نچسب خود استفاده می کنید، این جدول زمانی ممکن است کمی کوچک شود. و اگر فقط یک بار در هفته یا کمتر آن را از بین ببرید، احتمالاً کمی بیشتر از 5 سال آن را خواهید داشت.

چه زمانی باید تابه های نچسب خود را دور بریزید؟

اغلب پس از چند سال علائم قابل مشاهده سایش از جمله رنگ پریدگی، بریدگی و خراش را خواهید دید. حتی اگر بیشتر مراقب باشید که به سطح آسیب نرسانید، با زور، سطح صاف همچنان فرسوده می شود. وقتی غذاهایی که قبلاً به راحتی از ماهیتابه برداشته می شدند شروع به چسبیدن می کنند، می دانید که زمان آن رسیده است که ماهیتابه های خود را عوض کنید.

آیا تفلون و ظروف نچسب خطرناک هستند؟

پاسخ کوتاه: خیر. ماده شیمیایی مضری که قبلاً در پوشش نچسب تفلون استفاده می شد، PFOA، در ایالات متحده ممنوع است و در سال 2014 حذف شد. نکته این است که اگر هنوز از یک ماهیتابه نچسب ساخته شده و قبل از سال 2014 فروخته شده استفاده می کنید، ممکن است چنین باشد. وقت آن است که آن را بریزید و یک مورد جدید را تهیه نمایید.

 

**به کانال یوتیوب کاخلر هم سری بزنید… Youtube**

 

آیا سرامیک بهتر از تفلون است؟

سرامیک به یک گزینه محبوب برای ظروف نچسب تبدیل شده است. نکته اصلی این است که این تابه ها نسبت به سطوح سنتی PTFE از مواد شیمیایی کمتری استفاده می کنند. اگرچه ممکن است این درست باشد، اما مواد شیمیایی مورد استفاده در ظروف نچسب جدید مضر نیستند.

نقطه ضعف پوشش های سرامیکی این است که سریعتر از سطوح PTFE خاصیت نچسب بودن خود را از دست می دهند.

آیا ظروف فلزی، ظروف نچسب را خراب می کنند؟

بله… هنگام آشپزی با ظروف نچسب، همیشه باید از چوب، لاستیک یا پلاستیک نرم استفاده کنید. اگر از ظروف فلزی استفاده کنید، تقریباً تمام سطوح ظروف نچسب آسیب دیده و سریعتر خراب می شوند.

و در آخر…

استفاده از ظروف تفلون برای هر نوع آشپزی، امروزه بسیار طرفدار پیدا کرده اند و در اکثر آشپزخانه های مدرن یا قدیمی هم از این ظروف استفاده می شود. با در نظر گرفتن موارد بالا که به طور کلی توضیحی جامع بود از اینکه ظروف تفلون مضر هستند یا که خیر باید گفت که چه بخواهیم و چه نخواهیم بخشی از استفاده روزانه ما در زمینه پخت و پز را این ظروف شامل می شوند. امیدواریم که توانسته باشیم پرسش هایی که در ذهن شما قرار داشت را پاسخ داده باشیم. ما را در آپارات دنبال کنید

*ما کاخلر هستیم*

شرکت بین المللی کاخلر، با دارا بودن از تیمی مجرب و استفاده از مواد درجه یک صنعتی، محصولاتی با کیفیت را در سطح جهانی تولید کرده و با حمایت از نیروی انسانی داخلی و تولید کالای باکیفیت ایرانی همیشه و همه جا در خدمت مردم شریف ایران بوده و سعی کرده ایم که کیفیت و خدمات پس از فروش برای شما عزیزان را در سطح بسیار بالایی قرار دهیم. پس با ما همیشه در ارتباط باشید…!

پرسنل لوازم خانگی کاخلر

برای مشاهده انواع سرویس قابلمه و ظروف تفلون کاخلر و سفارش محصول… اینجا کلیک کنید!

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up
Translate »